Burgerschap

Iedere school in Nederland dient burgerschapsonderwijs aan te bieden op een manier die bij de eigen school past. Er zijn doelen geformuleerd aan de hand waarvan het burgerschapsonderwijs vormgegeven kan worden, deze vind je hier. (Concept kerndoelen burgerschap) Burgerschap is overal aanwezig is in onze school, het maakt het Walterbosch tot het Walterbosch.

Op verschillende plekken en manieren zul je de burgerschapsdomeinen en –doelen kunnen herkennen, bijvoorbeeld;

Veiligheid, een voorbeeld van burgerschapsdomein schoolcultuur

Het eerste burgerschapskerndoel beschrijft de veilige schoolomgeving met aandacht voor diversiteit en inclusie. Je veilig voelen is een vereiste om tot ontwikkeling te kunnen komen. Afhankelijk van heersende behoeften en maatschappelijke ontwikkelingen passen wij ons aanbod en handelen aan. Op dit moment zal je bij ons op school ten behoeve van brede veiligheid bijvoorbeeld het volgende ervaren:

Democratische cultuur, een voorbeeld van burgerschapsdomein schoolcultuur

Het vierde burgerschapskerndoel beschrijft het samen met leerlingen vormgeven van een democratische cultuur. Je zult zien dat onze leerlingen gevraagd wordt naar hun ervaringen en verbeterpunten in onderzoeken, dat onze medezeggenschapsraad een leerlinggeleding kent, dat we een leerlingenraad hebben en dat teamleiders minimaal driemaal per jaar met leerlingen van hun jaarlaag in gesprek gaan tijdens het leerlingpanel. Zij spreken dan over zaken die goed gaan, zaken die anders kunnen, zorgen en initiatieven. Deze gesprekken worden in de coachlessen voorbereid zodat alle leerlingen hun stem kunnen laten horen.

Er wordt bij ons op school ook gedebatteerd, we brengen een bezoek aan het politieke hart van Nederland (Den Haag), leerlingen volbrengen een maatschappelijke stage, we besteden aandacht aan actuele thema’s, en..  er gebeurt nog heel veel meer.