Burgerschap

Iedere school in Nederland dient burgerschapsonderwijs aan te bieden op een manier die bij de eigen school past. Er zijn doelen geformuleerd aan de hand waarvan het burgerschapsonderwijs vormgegeven kan worden, deze vind je hier. (Concept kerndoelen burgerschap) Burgerschap is overal aanwezig is in onze school, het maakt het Walterbosch tot het Walterbosch.

Op verschillende plekken en manieren zul je de burgerschapsdomeinen en –doelen kunnen herkennen, bijvoorbeeld;

  • in het klassenwerkprogramma onder begeleiding van de coach;
  • in verschillende vaklessen onder begeleiding van de docent (onder andere bij M&M, O&O, Maatschappijleer, LV); en,
  • in onze schoolcultuur.

Veiligheid, een voorbeeld van burgerschapsdomein schoolcultuur

Het eerste burgerschapskerndoel beschrijft de veilige schoolomgeving met aandacht voor diversiteit en inclusie. Je veilig voelen is een vereiste om tot ontwikkeling te kunnen komen. Afhankelijk van heersende behoeften en maatschappelijke ontwikkelingen passen wij ons aanbod en handelen aan. Op dit moment zal je bij ons op school ten behoeve van brede veiligheid bijvoorbeeld het volgende ervaren:

  • alle leerlingen hebben een coach
  • alle brugklasleerlingen hebben naast een coach ook een juniorcoach
  • onderbouwklassen volgen het merendeel van hun lessen in een stamlokaal
  • we hebben een breed ondersteuningsteam en netwerk in Apeldoorn en omgeving
  • we hebben een ZON-lokaal (zorg op niveau) waar leerlingen in een veilige, prikkelvrije omgeving tot rust kunnen komen
  • we hebben pestcoördinatoren en een pestprotocol
  • we hebben een GSA die betrokken is bij de organisatie van Paarse Vrijdag
  • we hebben een genderneutraal toilet en een Menstruatie Uitgiftepunt
  • we hebben een gebedsruimte

Democratische cultuur, een voorbeeld van burgerschapsdomein schoolcultuur

Het vierde burgerschapskerndoel beschrijft het samen met leerlingen vormgeven van een democratische cultuur. Je zult zien dat onze leerlingen gevraagd wordt naar hun ervaringen en verbeterpunten in onderzoeken, dat onze medezeggenschapsraad een leerlinggeleding kent, dat we een leerlingenraad hebben en dat teamleiders minimaal driemaal per jaar met leerlingen van hun jaarlaag in gesprek gaan tijdens het leerlingpanel. Zij spreken dan over zaken die goed gaan, zaken die anders kunnen, zorgen en initiatieven. Deze gesprekken worden in de coachlessen voorbereid zodat alle leerlingen hun stem kunnen laten horen.

Er wordt bij ons op school ook gedebatteerd, we brengen een bezoek aan het politieke hart van Nederland (Den Haag), leerlingen volbrengen een maatschappelijke stage, we besteden aandacht aan actuele thema’s, en..  er gebeurt nog heel veel meer.