ERK: de internationale standaard voor Moderne Vreemde Talen
ERK is de afkorting voor het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Het ERK biedt een instrument om het niveau waarop een leerling zijn of haar moderne vreemde talen (Engels, Duits, Frans, Spaans) beheerst te beschrijven. Er worden zes beheersingsniveaus onderscheiden: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. A1 is het beginnersniveau en C2 is het niveau van hoogopgeleide moedertaalsprekers. Deze niveaus kun je voor alle talen gebruiken en betekenen in alle landen hetzelfde.
Het ERK onderscheidt daarnaast ook vijf taalvaardigheden: lezen, luisteren, gesprekken voeren, presenteren en schrijven. Dit zijn ook de vaardigheden die in de examens in vmbo, havo en vwo voor de moderne vreemde talen worden getoetst. Voor deze examens zijn per vaardigheid streefniveaus vastgesteld. Deze streefniveaus zijn niet voor alle talen hetzelfde: zo zijn de streefniveaus voor Engels in het examenjaar hoger dan de streefniveaus voor Frans en Duits. De streefniveaus voor de andere leerjaren zijn afgeleid van het streefniveau dat in het examenjaar bereikt moet worden.
Het ERK gaat uit van wat je bij vijf vaardigheden in de vreemde taal kunt. Om voor iedere vaardigheid het niveau te kunnen bepalen, zijn er voor ieder niveau zogenaamde ‘can do-statements’ (in het Nederlands: ‘ik kan-stellingen’). De docenten van de moderne vreemde talen van het Walterbosch hebben de lessen, de toetsen en de schoolexamens aangepast aan de kwaliteitseisen die aan het ERK zijn verbonden. Hiermee garandeert de school dat de taalvakken goed op niveau zijn en dat er aansluiting is op het vervolgonderwijs. Dat is niet alleen handig als je voor je vervolgstudie bijvoorbeeld Engels of Duits nodig hebt, maar ook als je besluit om voor je vervolgstudie naar het buitenland te gaan. Bovendien is het aantrekkelijk voor werkgevers als duidelijk is hoe het met jouw taalvaardigheid staat.
Wil je meer weten, kijk dan eens op de website http://www.erk.nl/leerling