Projecten van O&O

Samen werk je met andere leerlingen in kleine groepjes aan projecten en leren jullie creatief denken, samenwerken, taken verdelen, een plan van aanpak maken, vooronderzoeken doen, een onderzoeksopzet maken, rapporten schrijven, maquettes bouwen, koken, bakken, schetsen, technisch- en 3D-tekenen, 3D-printen, lasersnijden en presenteren.

Het vak Onderzoek en Ontwerpen, O&O wordt gegeven van de brugklas tot en met het schoolexamen. Voor het examen wordt een meesterproef afgelegd.

Je kunt het vak O&O zien als een voorbereiding op een (technische) vervolgopleiding.

Leerjaar 1

MEER PROJECTEN VAN KLAS 1:

Workshop lasersnijden

De eerste klassen krijgen allemaal een workshop lasersnijden. Ze leren hierbij hoe ze de lasersnijder kunnen gaan toepassen bij opdrachten. Ze maken een pennenbak met reageerbuisje waar ze bloemen in kunnen zetten. Ook de naam wordt er met de lasersnijder opgezet. Iedereen neemt trots een eigen gemaakt pennenbakje mee naar huis.

Workshop technisch tekenen

De eerste klassen krijgen allemaal een workshop “technisch tekenen“. Ze leren hierbij hoe ze een tekening op schaal en volgens normering moeten tekenen. Ze gaan hun eigen of een ander bekend huis tekenen. Diverse apps mogen hiervoor worden gebruikt waaronder google earth en street view. Het resultaat is verbluffend!

Klimbos Apeldoorn

De eerste klassen zijn naast het maken van een totempaal begonnen aan de opdracht voor het klimbos: ontwerp een nieuwe brug. Voor dat de leerlingen beginnen met de opdracht brengen ze een bezoek aan het klimbos. Waarnaar het vooronderzoek kan beginnen, de ontwerptekeningen gemaakt worden en de prototypes gemaakt gaan worden. Het beste ontwerp wat gekozen wordt door de opdrachtgever zal worden geplaatst in het klimbos als nieuw circuit.

Geschreven door Ege:
Ik vond dat o en o heel goed begon, want we begonnen sSterk en we gingen heel creatief aan de slag. We moesten een brief invullen voor de veiligheid en daarna begonnen we aan ons eerste totempaaltje. Ik vond het lastig maar ook een goede uitdaging van Robert en meneer Gerrevink. Daarna begonnen we met het klimbos project en we gingen ook leren met de lazersnijder te werken. Dat was lastig, maar het ging uiteindelijk heel goed. Sam en ik waren heel snel klaar en we konden gelijk verder met het klimbos project. Iedereen had een taak en de samenwerking was goed, we vlogen er door heen. We hadden binnen no time het klimbos product af, maar we moesten nog een animatie en de PowerPoint we hadden weer een goeie taakverdeling iedereen was bezig. Toen de PowerPoint en die was makkelijk en toen kwam de meneer van het klimbos. Hij was zeer gefocust en was heel goed aan het kijken en uiteindelijk kwam daar een goed resultaat uit goed gedaan dus! 

Ruitenberg

Wat hebben we gedaan?
De opdracht was om iets uit de kantine te kiezen en dit gezonder te maken voor opdrachtgever Ruitenberg.

Wat was onze oplossing\ontwerp:
Wij hebben een broodje carpaccio gekozen. Wij hebben dit gezonder gemaakt door er minder carpaccio op gedaan en rucola en sla erop gedaan. Ons ontwerp was dus een volkoren broodje met sla, rucola, carpaccio, pittenmix, avocado en uiteindelijk hebben we er ook truffel mayo bij gedaan.

Wat vond ik van het project?
Ik vond het een superleuk project vooral omdat je kon koken en dingen uitzoeken. Ik zou het echt nog een keer willen doen!

Pannekoekenhuis Deventerstraat

Deze periode was echt heel leuk! De pannenkoeken waren lekker en we vonden het allemaal leuk. Als er iets nodig was hadden we het. Het was ook leerzaam en heel leuk. We gingen naar het pannenkoekenhuis en daar had de man een goede reactie op onze pannenkoek en dat vonden we fijn. De samenwerking ging ook goed. We deden allemaal leuke dingen en iedereen had een taak. Sommigen bakten voor de eerste keer en sommigen niet. Het was dus heel leuk en leerzaam natuurlijk. Dat was mijn stukje voor de nieuwsbrief en ik vond deze periode natuurlijk het leukst.

Heutink

Cas Oosterman (1VE): ” Ik heb een stukje over het proces van het maken van het leuke spel: sombord. We zijn op het idee gekomen door allerlei ideeën in een woordmap te zetten en daarvan een paar leuke ideeën, maar de leukste was sombord! Na dat we een idee hadden zijn we een schets gaan maken over hoe het eruit zou moeten zien en met die schets zijn we een ontwerp gaan maken online en in de tussen tijd ben ik bezig gegaan met de handleiding. Nadat ik klaar was ben ik de andere gaan helpen. Toen alles klaar was hebben we het uitgeprint en hebben we een houten plaat gezocht die hebben we nog een beetje gedesigned. Uiteindelijk hebben we een presentatie gehouden.”

Leerjaar 2

MEER PROJECTEN VAN KLAS 2:

Waterraket

De leerlingen van 2HA met het vak O&O hebben een waterraket gemaakt.
De uitdaging om een raket te maken die het verst komt, welke vleugels op welke plekken, hoe ziet de neus eruit stomp of in een punt, hoeveel water doe je in een fles, etc.
De eerste week de raket maken en testen op de speelweide bij het park Berg & Bos, De tweede week de raket aanpassen en nogmaals de raket laten vliegen.
Er waren een aantal raketten die meer dan 70 meter vlogen maar hoog in de boom terecht kwamen, in een vrij veld hadden ze zeker een kleine 100 meter gehaald.
Er was veel enthousiasme.
Voor deze opdracht hebben de leerlingen een vlog gemaakt.

Night of the Nerds 2024

Leerlingen van 2ha die het vak O&O hebben zijn bij deze live editie geweest in Eindhoven. Er was een bomvol programma over technologie & creativiteit voor meer dan 3000 leerlingen!
Experiences: toffe ervaringen waarbij je vragen kunt stellen aan de makers.
Workshops: deze startten op verschillende tijden en duurden 40 minuten.
Techtalks: minicolleges over nieuwe tech.

LIVE programma 28 mei 2024

Derby cars

Maaike: “In het Technasium op het Walterbosch, bij O&O, hebben we laatst een derbycar gemaakt. In tweetallen kregen we een blokje hout en daar moesten we zelf een klein raceautootje van maken. Eerst moest je een ontwerp maken voor je derbycar, hoe jij het leuk vindt en denk dat het snel gaat, je moet dus ook denken aan de aerodynamica. Dan moest je het 1 derbycar autootje zelf gaan zagen. Als het model af was kon je hem ook nog leuk versieren. Het autootje moest 140 gram wegen, dus er moest ook nog een gewichtje op. Uiteindelijk gingen we tegen elkaar racen op de racebaan, in verschillende rondes. Ik vond het een heel leuk en leerzaam project.”

Biryaz: “We hebben de laatste paar weken op vc Walterbosch voor o&o een derby car gemaakt. Een derby car is een klein autootje die van hout is gemaakt en ongeveer 140 gram weegt. We deden de opdracht in tweetallen, waardoor we de mensen in onze nieuwe klas beter leerden kennen.

Het was een leuke opdracht en ook uitdagend om het precies genoeg te laten wegen. Het was moeilijk maar leerzaam om te zorgen dat de auto zo snel mogelijk ging. We mochten het versieren hoe we wouden waardoor er veel originele en leuke derby cars waren.

Uiteindelijk hadden we een race gedaan waarbij steeds 4 auto’s tegelijk van een soort helling af gingen. Ik raad het zeker aan om o&o te doen voor veel van dit soort uitdagende opdrachten.”

Julian: “Bij onderzoeken en ontwerpen kregen we een opdracht dat je een derbycar moest maken. We kregen een blokje hout per tweetal en daarvan moest je een aerodynamische auto maken.

Het blokje hout dat je kreeg moest precies honderdveertig gram wegen. Je kon er meer hout op plakken of er hout afzagen je kon alles met het blokje hout doen. Je kon de auto verven en het een ontwerp geven.

Uiteindelijk gingen we een race doen welke derbycar het verst reed. De derbycar werd van een houten helling afgereden. Er waren 12 derbycars en 3 rondes. Ik vond het een leuke opdracht.”

Thieme: De leerlingen van 2ha1 Walterbosch hebben laatst een project gehad. Bij onderzoek en ontwerpen ze moesten in een paar dagen een ontwerp maken en uitwerken.

De leerlingen hadden dus een aantal dagen de tijd om iets te bedenken en uit te werken. Ze kregen een blokje hout waar ze dan een aerodynamisch auto uit moesten maken. Het moest ongeveer 140 gram zijn en zo aerodynamisch mogelijk en de wielen zo stabiel mogelijk. Toen uit eindelijk iedereen klaar was hebben ze een wedstrijdje gehouden. Ze hebben de derby cars op een helling gezet en lieten ze gaan. Wie het meest ver kwam ging door naar de volgende ronde. Uiteindelijk kwamen daar dan 3 groepje uit die de finale hielden tot dat er een groepje overbleef.”

Luuk: “In de eerste periode kregen de kinderen van 2HA1 een opdracht. Ze moesten van een blokje hout een autootje maken. De auto moest van een steile helling af en dan zo ver mogelijk komen. Het blokje hout moest tussen de 13 en 15 cm zijn en het moest 140 gram wegen. De auto moest zo aerodynamisch mogelijk zijn. Met het blokje mocht je alles doen stukken er af zagen of er juist wat op plakken. Je werkte in tweetallen. De race is gewonnen door de roze Barbie auto van Femke en Lycke. Ik en mijn team zijn 2egeworden. ”

Lieke: “Afgelopen weken hebben de 2HA klassen die o&o (onderzoeken & ontwerpen) doen een derby car gemaakt. Toen ze klaar waren met hun auto gingen ze racen.

De Derby car die zij gingen maken werd beoordeeld op een paar dingen. De Derby car moest 140 gram wegen, origineel zijn en ver kunnen rijden. Er waren verschillende ontwerpen gemaakt zoals een Cars auto of gewoon een auto met allemaal verschillende kleurtjes. Uiteindelijk heeft de Barbie auto gewonnen met de originaliteit, het gewicht en hoever de Derby car kwam.”

Lego en obstakel

Ilse van den Ham (2VE): “In het begin leek het echt onmogelijk om dat te programmeren, maar toen ik wat meer dingen ging uittesten en meer te weten kwam over hoe je het moest programmeren ging het best wel goed. Ik vond het obstakel maken ook heel leuk want daar kon je al je creativiteit in uitten. Het was alleen soms wel wat lastig om bij de tafel te komen omdat er een heleboel mensen stonden, maar dat kwam uiteindelijk wel weer goed. Ik had nog een paar hele leuke ideeën in gedachte voor het obstakel, maar helaas was ik er de laatste paar lessen niet. Ook was het jammer dat bij de allerlaatste les de kleurensensor het opeens niet meer deed. Uiteindelijk was het alsnog een leuk obstakel en het was ook heel leuk om te programmeren.”

Obstakels Lego Mindstorms

Opdrachtgever: Techno Discovery

Opdracht: Het maken voor obstakels voor een legorace voor de basisscholen in Apeldoorn op het Zwitsal terrein. 

Brandweer Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland

Opdracht: doe onderzoek naar veilig wonen

Eva, Bas en Josefien,

We vonden het superleuk om te doen en we hebben ook een mooi project gemaakt. We hebben goed met elkaar samengewerkt. We hebben er veel van geleerd.

Wat hebben we gemaakt?

We vonden het alle drie erg leuk om te doen, vooral het bouwen van het product. Per persoon vonden we verschillende dingen leuk om te bouwen, dat was dus perfect.

We hebben een brandweerauto gemaakt, een windmolen, garage+ auto, step, bomen. Een water ton, grondboor. We hebben bijna allemaal evenveel gedaan ongeveer en over alles goed overlegd en daardoor ook op nieuwe ideeën gekomen. Zo konden we steeds meer bouwen.

Wat hebben we ervan geleerd?

We hebben echt veel geleerd: hoe je een lampje moet maken, hoe je het best met de figuurzaag kan zagen en wat je van dat hout kan maken. En ook hebben we met andere materialen gewerkt dan normaal.

Foenix

De afgelopen periode werd ons gevraagd om eens na te denken over hoe een huis er in 2080 uit zal gaan zien. Ons groepje kwam direct met extreem veel vragen zoals waarvan moet het gemaakt worden? Wat is de achterliggende gedachten? Enzovoorts. Door uitvoerige socratische gesprekken te voeren kwamen wij tot de antwoorden. Wij waren overtuigd dat het binnen 60 jaar zo slecht zal zijn op aarde dat we moesten evacueren. Daarom is ons project volledig self supporting eigen drinkwaterreservoir en voldoende eten.

Volgens mij hebben we het project goed afgerond, alle punten zijn gehaald en we hebben veel geleerd. Met name om na te denken over de toekomst. Ik vond het een erg leerzaam project en vond in het speciaal het drone vliegen een aanrader om te doen.  

Eurekacup

Opdrachtgever: Kuijpers

Opdracht: Onderzoek en ontwerp hoe je een gebouw energie zuinig maakt.

Leerjaar 3

MEER PROJECTEN VAN KLAS 3

Pizzeria Crazy Italian

Keuzeproject 3A O&O, leerlingen hebben een nieuwe pizza bedacht in opdracht van Crazy Italian. De leerlingen hebben zelf de opdrachtgever gevonden en vandaag de nieuwe pizza “de pittige Nacho pizza“ laten proeven aan de opdrachtgever. De opdrachtgever reageerde enthousiast en verrast.

KKToe

De feestcommissie van school zocht voor feestelijke bijeenkomsten bordjes om op te hangen voor de catering. De leerlingen uit klas 3 gingen ermee aan de slag. Zij maakten hele mooie zgn. uithangborden van “Drinks” en “Foods”.

Vliegen met drones

Meet the Future: we gaan vliegen met drones in de gymzaal, iedereen kan veilig met een drone vliegen aan het eind van de les. Naast het vliegen met drones gaan we een obstakel maken om doorheen of bovenlangs te vliegen. Dit obstakel moet aansluiten bij een van de 7 werelden van techniek.

3V3 heeft gekozen voor marketing en money. Het afsluiten van het project vond plaats bij New Tech park. Opdrachtgever de heer Beij heeft de obstakels bewonderd en de leerlingen hebben een korte pitch gegeven. Aansluitend hebben ze door de gemaakte obstakels gevlogen. Een zeer leerzaam project.

Maatwerkuren: Van Gogh

Maatwerk klas 3 – Verloren meesterwerk

Vanaf september afgelopen jaar (2024) kunnen leerlingen in de onderbouw HA nieuwe talenten ontwikkelen in maatwerkuren. Vanuit Stichting Technasium neemt het Walterbosch deel aan de pilot STEAM. Deze pilot onderzoekt de mogelijkheden van een cross-overproject O&O en Kunst. In klas 3HA hebben Harry van Gerrevink (O&O) en Rianne Heimgartner (Kunst) deze pilot aangeboden in het maatwerkuur. Met groot succes!

In samenwerking met het Kröller Müllermuseum zijn de leerlingen op zoek gegaan naar Vincent van Gogh. Via het bewerken van messing, het mengen van verf, een bezoek aan het Kröller Müller met uitleg over klimaatbeheersing en verlichting ontpopten de leerlingen zich als experts. Hun kennis hebben ze daarna ingezet om een verloren meesterwerk van Van Gogh nieuw leven in te blazen, compleet met nieuwe technieken als LED, Arduino, 3D-printing en lasersnijden. In een eindpitch probeerden de leerlingen de opdrachtgever te overtuigen waarom hun werk de winnaar was. Het winnende werk is te bewonderen bij het kantoor van dhr. Boekhoorn.

Trebuchet maken (katapult)

Uitleg van Dyon Slijkhuis en Tom Bakker (3A):

Hefboomtechniek: Er is een balk die verdeeld is over een korte en een lange kant. Aan de korte kant hangt een gewicht en aan de lange kant hangt een voorwerp dat je wilt schieten. Door het elastiek los te halen wordt het gewicht van de ene kant minder dan de andere kant en daardoor gaat het gewicht naar beneden en vuurt het voorwerp af.

Slingertechniek: bij de slingertechniek gebruik je de hefboomtechniek maar dan is het voorwerp aan een touw vast en dan wordt het weggeslingerd.

Keuzevak: snowboard ontwerpen en maken

Olaf en Tije (3VE): “Voor ons eerste blok van capita hebben wij een snowboard ontworpen. We hadden aan het begin van het blok het idee om helemaal hout te gaan buigen en met allerlei gekke materialen te werken. Toen gingen we bij het Technasium kijken wat onze opties waren. We gingen overleggen met Robbert en uiteindelijk hadden we een materiaal gevonden die goed kan buigen, maar het materiaal moest ook goed sterk zijn. Toen we eenmaal het goede materiaal hadden gevonden met behulp van docent Harry Gerrevink, konden we beginnen met maken. Toen we het board gingen maken liepen we soms tegen wat probleempjes aan. Gelukkig kregen we altijd hulp van de mensen van het Technasium.”

New Tech Park

Klas 3v3 heeft met drones leren vliegen, best moeilijk nog! Dit voor het Technasium project “Meet the Future”. Naast het vliegen met drones maken de leerlingen een obstakel waar ze in het donker door heen moeten kunnen vliegen.

BrandweerLab in Loenen

Opdrachtgever: Brandweer Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland samen met Astrid Peters van het adviesbureau Beingbrand

Opdracht: Het ontwerpen van een belevingsstoel. 

Nettenfabriek Apeldoorn

Opdrachtgever: Nettenfabriek Apeldoorn

Project: interactieve zitelementen ontwerpen

Deze leerlingen hebben prachtige zitelementen ontworpen, deze digitaal gemaakt en daarna het definitieve ontwerp gebouwd bij Bouwmensen Apeldoorn.

Keuzeproject: veilige kamer voor verstandelijk gehandicapten

Wij hebben als project een kamer voor verstandelijk gehandicapten gekozen. Dit sprak ons aan omdat we graag anderen helpen. Bij dit project kwam veel samenwerking naar boven, maar ook veel denkwerk. We moesten namelijk samen een veilige kamer ontwikkelen. Zo hebben we bijvoorbeeld voor de veiligheid van de mensen alle hoeken met beschermers bedekt, zodat het geen pijn doet als je er per ongeluk tegen aan botst. Het was een leuk en leerzaam project om te doen. We hebben er veel van geleerd zoals: het creatief bedenken van oplossingen. Er waren namelijk ook af en toe wat problemen, er was bijv. geen rijst voor in de zitzak en we waren het niet met elkaar eens over het tapijt. Uiteindelijk zijn we eruit gekomen en hebben we een compromis gesloten, er is nu alleen een tapijt bij de bank. We zijn gelukkig heel trots op het eindresultaat. Al met al was het een leuk en ook heel leerzaam project waar we veel aan gehad hebben. 

Chris Davidse, Koen v.d. Steeg & Finn Barbour  

Paddock voor paarden

Onlangs hebben we voor onze opdrachtgever, Jennifer Sekreve, paddocks voor paarden gebouwd. Het project was zowel leerzaam als leuk! We hebben veel geleerd over de behoeften van paarden en wat een goede paddock moet bieden. Daarnaast ontwikkelden we onze samenwerking, omdat het project alleen succesvol was door goede communicatie en teamwork. We werkten met verschillende materialen en leerden praktische vaardigheden zoals het gebruiken van lasersnijder. Jennifer was erg tevreden met het resultaat, wat ons veel voldoening gaf.

Het was een waardevolle ervaring die ons inzicht heeft gegeven wat er allemaal voor nodig is om een goed project te maken.

Informatica

In dit blok van Informatica hebben we veel geleerd over werken met NetLogo, een programma waarmee je modellen kan maken. Ik ga jullie wat vertellen over mijn model die ik samen met een klasgenoot heb gemaakt. We begonnen met het kiezen wat voor virus het wordt, een recent virus wat in Apeldoorn voorkwam is het E. coli-virus.

Walter sprak ons aan het begin van de periode ook al wel erg aan, vanuit daar hebben we 1 + 1  samengevoegd en zijn we tot dit eindproduct gekomen. Een eindproduct die volledig gebaseerd is om de effecten die waterleidingen en watervergiftiging kan hebben op een dorp of stad.

In ons model zijn we ervan uitgegaan dat het E. coli-virus niet wordt gefilterd wegens de mutatie die het heeft opgelopen nadat het is verwijderd uit de watersystemen van Apeldoorn. Het model laat goed zien wat voor effecten slechte filtering en een mutatie van een virus kan hebben op mensen, en hoe snel dat kan verspreiden.

In dit blok hebben we veel kunnen leren over het werken met virussen, en hoe je het kan voorspelen of een recreatie maken van een virus. Gedurende het project is het ons duidelijker geworden waarom mensen dit werk doen, want je kon in een model echt zien wat er gebeurden en hoe snel het verspreidde.

Walterbosch

Opdracht: Maak een brug met een overspanning van 50 cm gemaakt met sateprikkers en plakband.

Leerjaar 4

MEER PROJECTEN VAN KLAS 4

Totempaal

De leerlingen van 4 havo en vwo zijn het schooljaar begonnen met een (hernieuwde) kennismaking met het Technasium. Deze startmodule bestond uit verschillende onderdelen: het Technasium portfolio & een vaardigheidstraining voor de werkplaats.

Bij het Technasium portfolio hebben de leerlingen hun eigen O&O carrière in beeld gebracht, een strekte/zwakte analyse gemaakt van hun werkvaardigheden en zich georiënteerd op de verschillende bètawerelden. Tijdens de vaardigheidstrainingen hebben de leerlingen zich bezig gehouden met de veiligheid in de werkplaats, een training houtbewerking (totempaal maken) en een training Lasersnijden (pennenbakje maken) gevolgd.

Daarna zijn de leerlingen aan de slag gegaan met hun eerste “echte” project voor een externe opdrachtgever. Voor vwo 4 is dat DEAC: elektronisch vliegen op Teuge en voor havo 4 de brandweer: maak een belevingstool voor de Risk Factory.

Internationaal vliegveld Teuge

*Wat is de publieke vraag naar elektrisch vliegen?
*Wat te doen met het verouderen van de accu’s?
*Welke type vluchten is interessant voor elektrisch vliegen?
*Wat zijn de human factors bij een transitie naar e-flight?
*Hoe richt je op Teuge een laadplein in?
*Wat is in de nabije toekomst te verwachten van duurzame brandstoffen?
Met deze vragen gaan vwo-4 leerlingen aan de slag na het bezoek aan Teuge Airport.
Bijzonder is dat de leerlingen worden begeleid door stagiaires van de Aviation Academyvan de Hogeschool van Amsterdam – HvA.
Met dank aan E-Flight Academy, Goof Bakker en Vliegclub Teuge.

Gemeente Apeldoorn

Wij zijn: Kyan, Femke, Sybe en Suze. Wij zitten in 4 havo en zijn voor deze opdracht van O&O als groepje bij elkaar gezet. Wij kregen als opdracht om Apeldoorn een betere en grotere studentenstad te maken.

De opdrachtgever
De opdrachtgever van dit project is mevrouw Velt. Zij werkt als relatiemanager beroepsonderwijs bij de gemeente Apeldoorn. Mevrouw Velt is de contactpersoon van de gemeente Apeldoorn voor deze opdracht, eigenlijk is de “hoofd opdrachtgever” dus de gemeente Apeldoorn.

De opdracht
De onderzoeksvraag van deze opdracht is: Wat heeft Apeldoorn nodig om een studentenstad te worden? Dus hoe gaat Apeldoorn ervoor zorgen dat Apeldoorn aantrekkelijker wordt voor jongeren tussen de 15 & 25 jaar. Wij werden als “Groep 1” bij elkaar gezet om een oplossing te vinden voor het probleem dat Apeldoorn geen studentenstad is. Ieder groepje kreeg zijn eigen onderwerp, wij hebben het onderwerp Huisvesting gekregen. We moesten er dus voor zorgen dat er genoeg studentenkamers, studentenhuizen en andere plekken zouden komen zodat studenten ook een plek zouden hebben om te kunnen wonen.

De oplossing
Wij hebben als oplossing bedacht om een soort campus te maken, waar er op de 1e en 2e verdieping studentenkamers zouden komen. Dit ziet er dan uit als een soort hotel met overal slaap/studenten kamers. Op de begaande grond willen we dan een aantal cafétjes hebben zodat de studenten daar koffie en theekunnen halen en ook kunnen ontbijten, lunchen en avondeten als ze dat zouden willen. Buiten willen we dan een kleine parkeer plaats maken voor eventuele auto’s, we willen dan een grote fietsenstalling hebben waar ook huurfietsen komen te staan die de studenten dan kunnen huren om naar de bushalte en/of station te fietsen. Hiermee zouden ze natuurlijk ook direct naar hun school kunnen gaan.

Bètawereld
De bètawereld die het beste bij onze oplossing past vinden wij: lifestyle en design. Dit omdat we onze oplossing voor het project, online in 3d hebben gemaakt en we goed hebben nagedacht over hoe je bijvoorbeeld de studenten kamer het beste kunt indelen.

De bijbehorende beroep
Architect – bouwkunde op het hbo en vwo – op het Saxion hogeschool Deventer

Vremac

Vremac Cylinders houdt zich al meer dan 65 jaar bezig met het ontwerpen en produceren van cilinders, dempingcilinders, deiningcompensatoren en swivels. Ze hebben een standaard assortiment, maar de sinds laatste 20 jaar wordt de focus steeds meet verlegt naar op maat gemaakte cilinders. Vremac is gespecialiseerd in boringen tot 1000 mm, zuigerstangen tot 7000 mm en cilinders met een slaglengte, de afstand tussen het bovenste dode punt en het onderste dode punt, tot 15000 mm. 

De opdracht next generation  
Vremac is een leerbedrijf met gediplomeerde begeleiders die stagiaires en leerlingen begeleiden. De begeleiders ondersteunen hen met stageopdrachten en persoonlijke leerdoelen. De cultuur binnen het bedrijf is warm en informeel. Het bedrijf bestaat uit ruim 120 medewerkers die samen een hecht team vormen. In Apeldoorn, en de rest van Nederlands, is er een groot personeel tekort. Daardoor staat onderzoek, ontwikkeling en productie in de (nabije) toekomst onder druk. 
Onze opdracht is onderzoek doen naar alle factoren die een rol spelen bij het verkrijgen van naamsbekendheid en een manier waarop ze dat kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door het onderwijs. Voorbeelden zijn; multimedia, poster, vlog, LOB-trajecten.  

Onze oplossing 
Wij hebben besloten om een escaperoom te maken omdat we merken dat het een leuke en actieve manier is om te leren over het bedrijf Vremac. Wijzelf merkte ook bij de presentatie dat het niet iedereen aansprak soms onduidelijk was en dat we het bedrijf niet echt leerde kennen. Daarom dachten we dat we de leerlingen op een leuke manier erbij betrekken. Door het leuke van een escaperoom te combineren met de (vernieuwde) presentatie zo leren ze de informatie, worden ze misschien wel nieuwsgierig en krijgen ze een beeld van het bedrijf waardoor de naamsbekendheid weer meer omhooggaat. Leerlingen kunnen elkaar op deze manier enthousiasmeren via mond op mondreclame en zo krijg je meer inloop van mensen. 

Bijbehorende beroepen en bèta werelden 
De bèta wereld die bij dit project past is market & money, in de wereld van Market & Money vind je bèta’s met een sterke interesse in zakendoen, marketing of management. Verder passen er ook nog verschillende beroepen bij dit project. Alle beroepen van Vremac hebben te maken.

Ruitenberg Twello

Opdracht: Bedenk een nieuw koekje.

Comite 75 jaar bevrijding Apeldoorn

Opdrachtgever: Comite 75 jaar bevrijding Apeldoorn, de heer Rob Spreeuw

Opdracht voor 4H: ontwerp informatiepaneel 75 jarig bevrijdingsfestival Apeldoorn.

Het ontwerpen van een paneel bij de informatiestand, Paleis ’t Loo. Op dit paneel zijn de 52 oorlogsmonumenten zichtbaar.

Leerjaar 5

MEER PROJECTEN VAN KLAS 5

Keuzeproject 1: Eenzaamheid onder ouderen

In groepjes werken de leerlingen aan een project voor de zorggroep Apeldoorn. Zij zijn momenteel bezig in de sector eenzaamheid. Dit leek hen interessant, omdat ze hier veel mee kunnen en veel kanten mee op kunnen. Het idee is om een site te maken waarbij ouderen en jongeren gekoppeld worden zodat ze samen gaan kletsen en de ouderen niet meer eenzaam zijn.

Keuzeproject 2: Niet vallen (ouderen)

Leerling: “De zorg is overbelast, dat is onder velen mensen wel bekend. Er zijn te weinig mensen in de zorg en de zorgtehuizen zijn te klein. Maar je kunt het natuurlijk ook zo bekijken; er zijn teveel ouderen die zorg nodig hebben en er is geen plek meer in tehuizen. De voor de hand liggende oplossing om de tehuizen uit te breiden en meer zorgpersoneel op te leiden of aan te nemen ligt ineens niet zo erg meer voor de hand. We kunnen het probleem ook anders aanpakken. Door te voorkomen dat ouderen naar een tehuis moeten omdat ze niet meer thuis kunnen wonen haal de de druk van de zorg.

Ouderen belanden in zorgtehuizen wanneer het thuis te gevaarlijk wordt, of wanneer zo hulpbehoevend worden dat ze echt niet meer alleen kunnen wonen. Ouderdom is geen keuze en brengt problemen met zich mee. Wanneer iemand ergens constant hulp bij nodig heeft is thuis wonen geen optie meer. Maar wat we nu veel zien is dat ouderen die op zichzelf wonen, vallen of verongelukken op andere manieren. Hierna beland 30 procent daarvan in een zorgtehuis, en nog erger; 20 procent overlijdt een jaar na het ongeval. Het oplossen van vallende ouderen flinke voordelen. Het verlengt de levensverwachtingen en verlicht de druk op de ouderenzorg.

Je zou de omgeving kunnen aanpassen op gemak voor ouderen, zoals railings om aan vast te houden. Dit is heel veel werk om overal toe te passen. In veel zorgtehuizen zijn zulke maatregelen al toegepast en daar is weinig te verbeteren. Het gaat hem nu juist om de ouderen die nog niet in een zorgtehuis wonen.  Omdat je natuurlijk nooit weet wanneer je valt moest onze oplossing iets zijn wat je altijd bij je draagt.

We kwamen op het idee om schoenen te ontwerpen voor ouderen. Ze moeten helpen met stabiliteit en grip. Daarnaast moeten ze er natuurlijk mooi uit zien voor de doelgroep, zodat ze ook echt gedragen gaan worden. Het idee is nu in de steigers en wordt volop aan gewerkt. Om meer informatie over het onderwerp te verkrijgen zijn we in contact met onze opdrachtgever; een werknemer bij een zorginstelling, een winkel gespecialiseerd in ouderen hulpmiddelen en een ergotherapeut. Na dit proces denken wij de ultieme schoen te kunnen ontwerpen voor ouderen.”

Meesterproef 2023

De leerlingen van 5h en 6v gaan dit jaar bezig met de meesterproef. In het examenjaar voor de leerlingen wordt de meesterproef  afgerond op 30 maart. De leerlingen presenteren hun ontwerp of onderzoek aan de opdrachtgever. Dit gaat plaatsvinden bij New Tech Park

.

Stedendriehoek, Omnisport

Opdrachtgever: Educatiepunt Stedendriehoek

De leerlingen van 5V brengen een bezoek aan Omnisport en krijgen een rondleiding met uitleg over het project.

Wij Techniek

Inleiding
Het aantal ouderen in Nederland zal in de komende 20 jaar met 40% stijgen. Dit zorgt voor een enorme vraag naar nieuwe woningen die geschikt zijn voor de behoeften van deze vergrijzende bevolking. In dit kader hebben wij als groep de afgelopen maanden gewerkt aan het ontwerp van woningen die specifiek zijn afgestemd op vitale ouderen die hun gezinswoningen verlaten. De centrale vraag van dit verslag is: ‘Hoe kunnen wij een levensloopbestendige woning ontwerpen die aansluit bij de specifieke behoeften van vitale ouderen die hun grote huizen verlaten?’ In dit verslag bespreken we het volledige proces van ons ontwerp. We starten met een toelichting op de opdracht en de opdrachtgever, gevolgd door de beroepen en bètawerelden die bij dit project betrokken zijn. Daarna presenteren we ons vooronderzoek, de theoretische onderbouwing, en het programma van eisen. Onze schetsen en brainstormsessies worden besproken, net als de oplossing en het prototype dat we hebben ontwikkeld. Het verslag sluit af met een conclusie, aanbevelingen, en een reflectie op het proces en de samenwerking.

Opdrachtgever
Voor dit project moesten we als groep zelf een opdrachtgever en een opdracht zoeken. We kregen van onze docenten wat tips en hebben toe nallerlei mensen gemaild. Hierop reageerde Martin van Os. Martin van Os werkt bij het bedrijf Wij Techniek. Hij vertelde dat hij ons kon ondersteunen met dit project, door een opdracht te geven en één van onze begeleiders kon zijn gedurende dit project. Wij Techniek is het ontwikkelingsfonds dat zich helemaal richt op de technische installatiebranche. Het doel is om ervoor te zorgen dat vakmensen, van monteurs en engineers tot zelfs HR-adviseurs en ondernemers, zich kunnen blijven ontwikkelen. Ze willen dat iedereen in de sector zijn of haar talent en kennis optimaal kan inzetten voor een duurzame en toekomstbestendige leefomgeving. Wat ook interessant is, is dat ze samenwerken met vakbonden zoals CNV, FNV Metaal en De Unie, maar ook met werkgeversorganisaties zoals NVKL en Techniek Nederland. Dus het is echt een samenwerking tussen werknemers en werkgevers. Samen bieden ze allerlei ondersteuning om mensen in de techniek te helpen groeien in hun werk en carrière.

Opdracht
Deze opdracht heeft als doel het ontwerpen van levensloopbestendige huizen die specifiek geschikt zijn voor vitale ouderen. De aanleiding is dat de vergrijzing in Nederland toeneemt, en er grote vraag is voor huizen voor deze doelgroep. De opdrachtgever, Martin van Os van Wij Techniek, heeft ons gevraagd om een vernieuwend woningconcept te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften en wensen van deze doelgroep. Door aan dit project te werken, willen we bijdragen aan een oplossing voor de toenemende vraag naar geschikte huisvesting voor ouderen, mede in het licht van de vergrijzing in Nederland.

De centrale vraag van deze opdracht luidt:‘ Hoe kan een levensloopbestendig woningconcept worden ontworpen dat voldoet aan de behoeften van vitale ouderen en hen stimuleert om hun gezinshuizen in te ruilen voor een comfortabeler en duurzamer alternatief?’ Deze opdracht richt zich specifiek op het ontwikkelen van woningen die rekening houden met toegankelijkheid, gebruiksgemak en duurzaamheid. Het ontwerp zal worden ondersteund door een prototype om het concept concreet te maken.

Bijbehorende beroepen
De bijbehorende beroepen zijn: Architect: Verantwoordelijk voor het ontwerp van de woning die voldoet aan de wensen van de ouderen en de vereisten op het gebied van toegankelijkheid en comfort. Interieurontwerper: Ontwerpt het interieur met focus op het gebruiksgemak voor ouderen, zodat ze comfortabel en veilig kunnen wonen. Socioloog / ouderenadviseur: Adviseert over de specifieke behoeften van ouderen, zoals toegankelijkheid en woonwensen Bouwvakker: Voert de praktische uitvoering van het ontwerp uit.

Bètawereld
De bijbehorende bètawerelden zijn: Lifestyle en design, mobiliteit en ruimte.

Cleantech Talent Award 2020

Opdracht: ontwerp een duurzame flip-over

Leerjaar 6

MEER PROJECTEN VAN KLAS 6

Meesterproef 2023

De leerlingen van 5h en 6v gaan dit jaar bezig met de meesterproef, In het examenjaar voor de leerlingen wordt de meesterproef  afgerond op 30 maart , de leerlingen presenteren hun ontwerp of onderzoek aan de opdrachtgever. Dit gaat plaatsvinden bij New Tech Park.