Projecten van O&O

Samen werk je met andere leerlingen in kleine groepjes aan projecten en leren jullie creatief denken, samenwerken, taken verdelen, een plan van aanpak maken, vooronderzoeken doen, een onderzoeksopzet maken, rapporten schrijven, maquettes bouwen, koken, bakken, schetsen, technisch- en 3D-tekenen, 3D-printen, lasersnijden en presenteren.

Het vak Onderzoek en Ontwerpen, O&O wordt gegeven van de brugklas tot en met het schoolexamen. Voor het examen wordt een meesterproef afgelegd.

Je kunt het vak O&O zien als een voorbereiding op een (technische) vervolgopleiding.

Leerjaar 1

MEER PROJECTEN VAN KLAS 1:

Workshop lasersnijden

De eerste klassen krijgen allemaal een workshop lasersnijden. Ze leren hierbij hoe ze de lasersnijder kunnen gaan toepassen bij opdrachten. Ze maken een pennenbak met reageerbuisje waar ze bloemen in kunnen zetten. Ook de naam wordt er met de lasersnijder opgezet. Iedereen neemt trots een eigen gemaakt pennenbakje mee naar huis.

Workshop technisch tekenen

De eerste klassen krijgen allemaal een workshop “technisch tekenen“. Ze leren hierbij hoe ze een tekening op schaal en volgens normering moeten tekenen. Ze gaan hun eigen of een ander bekend huis tekenen. Diverse apps mogen hiervoor worden gebruikt waaronder google earth en street view. Het resultaat is verbluffend!

Klimbos Apeldoorn

De eerste klassen zijn naast het maken van een totempaal begonnen aan de opdracht voor het klimbos: ontwerp een nieuwe brug. Voor dat de leerlingen beginnen met de opdracht brengen ze een bezoek aan het klimbos. Waarnaar het vooronderzoek kan beginnen, de ontwerptekeningen gemaakt worden en de prototypes gemaakt gaan worden. Het beste ontwerp wat gekozen wordt door de opdrachtgever zal worden geplaatst in het klimbos als nieuw circuit.

Heutink

Cas Oosterman (1VE): ” Ik heb een stukje over het proces van het maken van het leuke spel: sombord. We zijn op het idee gekomen door allerlei ideeën in een woordmap te zetten en daarvan een paar leuke ideeën, maar de leukste was sombord! Na dat we een idee hadden zijn we een schets gaan maken over hoe het eruit zou moeten zien en met die schets zijn we een ontwerp gaan maken online en in de tussen tijd ben ik bezig gegaan met de handleiding. Nadat ik klaar was ben ik de andere gaan helpen. Toen alles klaar was hebben we het uitgeprint en hebben we een houten plaat gezocht die hebben we nog een beetje gedesigned. Uiteindelijk hebben we een presentatie gehouden.”

Leerjaar 2

MEER PROJECTEN VAN KLAS 2:

Waterraket

De leerlingen van 2HA met het vak O&O hebben een waterraket gemaakt.
De uitdaging om een raket te maken die het verst komt, welke vleugels op welke plekken, hoe ziet de neus eruit stomp of in een punt, hoeveel water doe je in een fles, etc.
De eerste week de raket maken en testen op de speelweide bij het park Berg & Bos, De tweede week de raket aanpassen en nogmaals de raket laten vliegen.
Er waren een aantal raketten die meer dan 70 meter vlogen maar hoog in de boom terecht kwamen, in een vrij veld hadden ze zeker een kleine 100 meter gehaald.
Er was veel enthousiasme.
Voor deze opdracht hebben de leerlingen een vlog gemaakt.

Night of the Nerds 2024

Leerlingen van 2ha die het vak O&O hebben zijn bij deze live editie geweest in Eindhoven. Er was een bomvol programma over technologie & creativiteit voor meer dan 3000 leerlingen!
Experiences: toffe ervaringen waarbij je vragen kunt stellen aan de makers.
Workshops: deze startten op verschillende tijden en duurden 40 minuten.
Techtalks: minicolleges over nieuwe tech.

LIVE programma 28 mei 2024

Derby cars

Maaike: “In het Technasium op het Walterbosch, bij O&O, hebben we laatst een derbycar gemaakt. In tweetallen kregen we een blokje hout en daar moesten we zelf een klein raceautootje van maken. Eerst moest je een ontwerp maken voor je derbycar, hoe jij het leuk vindt en denk dat het snel gaat, je moet dus ook denken aan de aerodynamica. Dan moest je het 1 derbycar autootje zelf gaan zagen. Als het model af was kon je hem ook nog leuk versieren. Het autootje moest 140 gram wegen, dus er moest ook nog een gewichtje op. Uiteindelijk gingen we tegen elkaar racen op de racebaan, in verschillende rondes. Ik vond het een heel leuk en leerzaam project.”

Biryaz: “We hebben de laatste paar weken op vc Walterbosch voor o&o een derby car gemaakt. Een derby car is een klein autootje die van hout is gemaakt en ongeveer 140 gram weegt. We deden de opdracht in tweetallen, waardoor we de mensen in onze nieuwe klas beter leerden kennen.

Het was een leuke opdracht en ook uitdagend om het precies genoeg te laten wegen. Het was moeilijk maar leerzaam om te zorgen dat de auto zo snel mogelijk ging. We mochten het versieren hoe we wouden waardoor er veel originele en leuke derby cars waren.

Uiteindelijk hadden we een race gedaan waarbij steeds 4 auto’s tegelijk van een soort helling af gingen. Ik raad het zeker aan om o&o te doen voor veel van dit soort uitdagende opdrachten.”

Julian: “Bij onderzoeken en ontwerpen kregen we een opdracht dat je een derbycar moest maken. We kregen een blokje hout per tweetal en daarvan moest je een aerodynamische auto maken.

Het blokje hout dat je kreeg moest precies honderdveertig gram wegen. Je kon er meer hout op plakken of er hout afzagen je kon alles met het blokje hout doen. Je kon de auto verven en het een ontwerp geven.

Uiteindelijk gingen we een race doen welke derbycar het verst reed. De derbycar werd van een houten helling afgereden. Er waren 12 derbycars en 3 rondes. Ik vond het een leuke opdracht.”

Thieme: De leerlingen van 2ha1 Walterbosch hebben laatst een project gehad. Bij onderzoek en ontwerpen ze moesten in een paar dagen een ontwerp maken en uitwerken.

De leerlingen hadden dus een aantal dagen de tijd om iets te bedenken en uit te werken. Ze kregen een blokje hout waar ze dan een aerodynamisch auto uit moesten maken. Het moest ongeveer 140 gram zijn en zo aerodynamisch mogelijk en de wielen zo stabiel mogelijk. Toen uit eindelijk iedereen klaar was hebben ze een wedstrijdje gehouden. Ze hebben de derby cars op een helling gezet en lieten ze gaan. Wie het meest ver kwam ging door naar de volgende ronde. Uiteindelijk kwamen daar dan 3 groepje uit die de finale hielden tot dat er een groepje overbleef.”

Luuk: “In de eerste periode kregen de kinderen van 2HA1 een opdracht. Ze moesten van een blokje hout een autootje maken. De auto moest van een steile helling af en dan zo ver mogelijk komen. Het blokje hout moest tussen de 13 en 15 cm zijn en het moest 140 gram wegen. De auto moest zo aerodynamisch mogelijk zijn. Met het blokje mocht je alles doen stukken er af zagen of er juist wat op plakken. Je werkte in tweetallen. De race is gewonnen door de roze Barbie auto van Femke en Lycke. Ik en mijn team zijn 2egeworden. ”

Lieke: “Afgelopen weken hebben de 2HA klassen die o&o (onderzoeken & ontwerpen) doen een derby car gemaakt. Toen ze klaar waren met hun auto gingen ze racen.

De Derby car die zij gingen maken werd beoordeeld op een paar dingen. De Derby car moest 140 gram wegen, origineel zijn en ver kunnen rijden. Er waren verschillende ontwerpen gemaakt zoals een Cars auto of gewoon een auto met allemaal verschillende kleurtjes. Uiteindelijk heeft de Barbie auto gewonnen met de originaliteit, het gewicht en hoever de Derby car kwam.”

Lego en obstakel

Ilse van den Ham (2VE): “In het begin leek het echt onmogelijk om dat te programmeren, maar toen ik wat meer dingen ging uittesten en meer te weten kwam over hoe je het moest programmeren ging het best wel goed. Ik vond het obstakel maken ook heel leuk want daar kon je al je creativiteit in uitten. Het was alleen soms wel wat lastig om bij de tafel te komen omdat er een heleboel mensen stonden, maar dat kwam uiteindelijk wel weer goed. Ik had nog een paar hele leuke ideeën in gedachte voor het obstakel, maar helaas was ik er de laatste paar lessen niet. Ook was het jammer dat bij de allerlaatste les de kleurensensor het opeens niet meer deed. Uiteindelijk was het alsnog een leuk obstakel en het was ook heel leuk om te programmeren.”

Obstakels Lego Mindstorms

Opdrachtgever: Techno Discovery

Opdracht: Het maken voor obstakels voor een legorace voor de basisscholen in Apeldoorn op het Zwitsal terrein. 

Brandweer Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland

Opdracht: doe onderzoek naar veilig wonen

Eurekacup

Opdrachtgever: Kuijpers

Opdracht: Onderzoek en ontwerp hoe je een gebouw energie zuinig maakt.

Leerjaar 3

MEER PROJECTEN VAN KLAS 3

Pizzeria Crazy Italian

Keuzeproject 3A O&O, leerlingen hebben een nieuwe pizza bedacht in opdracht van Crazy Italian. De leerlingen hebben zelf de opdrachtgever gevonden en vandaag de nieuwe pizza “de pittige Nacho pizza“ laten proeven aan de opdrachtgever. De opdrachtgever reageerde enthousiast en verrast.

KKToe

De feestcommissie van school zocht voor feestelijke bijeenkomsten bordjes om op te hangen voor de catering. De leerlingen uit klas 3 gingen ermee aan de slag. Zij maakten hele mooie zgn. uithangborden van “Drinks” en “Foods”.

Vliegen met drones

Meet the Future: we gaan vliegen met drones in de gymzaal, iedereen kan veilig met een drone vliegen aan het eind van de les. Naast het vliegen met drones gaan we een obstakel maken om doorheen of bovenlangs te vliegen. Dit obstakel moet aansluiten bij een van de 7 werelden van techniek.

3V3 heeft gekozen voor marketing en money. Het afsluiten van het project vond plaats bij New Tech park. Opdrachtgever de heer Beij heeft de obstakels bewonderd en de leerlingen hebben een korte pitch gegeven. Aansluitend hebben ze door de gemaakte obstakels gevlogen. Een zeer leerzaam project.

Trebuchet maken (katapult)

Uitleg van Dyon Slijkhuis en Tom Bakker (3A):

Hefboomtechniek: Er is een balk die verdeeld is over een korte en een lange kant. Aan de korte kant hangt een gewicht en aan de lange kant hangt een voorwerp dat je wilt schieten. Door het elastiek los te halen wordt het gewicht van de ene kant minder dan de andere kant en daardoor gaat het gewicht naar beneden en vuurt het voorwerp af.

Slingertechniek: bij de slingertechniek gebruik je de hefboomtechniek maar dan is het voorwerp aan een touw vast en dan wordt het weggeslingerd.

Keuzevak: snowboard ontwerpen en maken

Olaf en Tije (3VE): “Voor ons eerste blok van capita hebben wij een snowboard ontworpen. We hadden aan het begin van het blok het idee om helemaal hout te gaan buigen en met allerlei gekke materialen te werken. Toen gingen we bij het Technasium kijken wat onze opties waren. We gingen overleggen met Robbert en uiteindelijk hadden we een materiaal gevonden die goed kan buigen, maar het materiaal moest ook goed sterk zijn. Toen we eenmaal het goede materiaal hadden gevonden met behulp van docent Harry Gerrevink, konden we beginnen met maken. Toen we het board gingen maken liepen we soms tegen wat probleempjes aan. Gelukkig kregen we altijd hulp van de mensen van het Technasium.”

New Tech Park

Klas 3v3 heeft met drones leren vliegen, best moeilijk nog! Dit voor het Technasium project “Meet the Future”. Naast het vliegen met drones maken de leerlingen een obstakel waar ze in het donker door heen moeten kunnen vliegen.

BrandweerLab in Loenen

Opdrachtgever: Brandweer Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland samen met Astrid Peters van het adviesbureau Beingbrand

Opdracht: Het ontwerpen van een belevingsstoel. 

Nettenfabriek Apeldoorn

Opdrachtgever: Nettenfabriek Apeldoorn

Project: interactieve zitelementen ontwerpen

Deze leerlingen hebben prachtige zitelementen ontworpen, deze digitaal gemaakt en daarna het definitieve ontwerp gebouwd bij Bouwmensen Apeldoorn.

Walterbosch

Opdracht: Maak een brug met een overspanning van 50 cm gemaakt met sateprikkers en plakband.

Leerjaar 4

MEER PROJECTEN VAN KLAS 4

Totempaal

De leerlingen van 4 havo en vwo zijn het schooljaar begonnen met een (hernieuwde) kennismaking met het Technasium. Deze startmodule bestond uit verschillende onderdelen: het Technasium portfolio & een vaardigheidstraining voor de werkplaats.

Bij het Technasium portfolio hebben de leerlingen hun eigen O&O carrière in beeld gebracht, een strekte/zwakte analyse gemaakt van hun werkvaardigheden en zich georiënteerd op de verschillende bètawerelden. Tijdens de vaardigheidstrainingen hebben de leerlingen zich bezig gehouden met de veiligheid in de werkplaats, een training houtbewerking (totempaal maken) en een training Lasersnijden (pennenbakje maken) gevolgd.

Daarna zijn de leerlingen aan de slag gegaan met hun eerste “echte” project voor een externe opdrachtgever. Voor vwo 4 is dat DEAC: elektronisch vliegen op Teuge en voor havo 4 de brandweer: maak een belevingstool voor de Risk Factory.

Internationaal vliegveld Teuge

*Wat is de publieke vraag naar elektrisch vliegen?
*Wat te doen met het verouderen van de accu’s?
*Welke type vluchten is interessant voor elektrisch vliegen?
*Wat zijn de human factors bij een transitie naar e-flight?
*Hoe richt je op Teuge een laadplein in?
*Wat is in de nabije toekomst te verwachten van duurzame brandstoffen?
Met deze vragen gaan vwo-4 leerlingen aan de slag na het bezoek aan Teuge Airport.
Bijzonder is dat de leerlingen worden begeleid door stagiaires van de Aviation Academyvan de Hogeschool van Amsterdam – HvA.
Met dank aan E-Flight Academy, Goof Bakker en Vliegclub Teuge.

Gemeente Apeldoorn

Project: Herindeling markplein, Stadhuis Apeldoorn

Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn

De leerlingen hebben mooie ontwerpen gemaakt voor een nieuw in te richten Marktplein. 

Ruitenberg Twello

Opdracht: Bedenk een nieuw koekje.

Comite 75 jaar bevrijding Apeldoorn

Opdrachtgever: Comite 75 jaar bevrijding Apeldoorn, de heer Rob Spreeuw

Opdracht voor 4H: ontwerp informatiepaneel 75 jarig bevrijdingsfestival Apeldoorn.

Het ontwerpen van een paneel bij de informatiestand, Paleis ’t Loo. Op dit paneel zijn de 52 oorlogsmonumenten zichtbaar.

Leerjaar 5

MEER PROJECTEN VAN KLAS 5

Keuzeproject 1: Eenzaamheid onder ouderen

In groepjes werken de leerlingen aan een project voor de zorggroep Apeldoorn. Zij zijn momenteel bezig in de sector eenzaamheid. Dit leek hen interessant, omdat ze hier veel mee kunnen en veel kanten mee op kunnen. Het idee is om een site te maken waarbij ouderen en jongeren gekoppeld worden zodat ze samen gaan kletsen en de ouderen niet meer eenzaam zijn.

Keuzeproject 2: Niet vallen (ouderen)

Leerling: “De zorg is overbelast, dat is onder velen mensen wel bekend. Er zijn te weinig mensen in de zorg en de zorgtehuizen zijn te klein. Maar je kunt het natuurlijk ook zo bekijken; er zijn teveel ouderen die zorg nodig hebben en er is geen plek meer in tehuizen. De voor de hand liggende oplossing om de tehuizen uit te breiden en meer zorgpersoneel op te leiden of aan te nemen ligt ineens niet zo erg meer voor de hand. We kunnen het probleem ook anders aanpakken. Door te voorkomen dat ouderen naar een tehuis moeten omdat ze niet meer thuis kunnen wonen haal de de druk van de zorg.

Ouderen belanden in zorgtehuizen wanneer het thuis te gevaarlijk wordt, of wanneer zo hulpbehoevend worden dat ze echt niet meer alleen kunnen wonen. Ouderdom is geen keuze en brengt problemen met zich mee. Wanneer iemand ergens constant hulp bij nodig heeft is thuis wonen geen optie meer. Maar wat we nu veel zien is dat ouderen die op zichzelf wonen, vallen of verongelukken op andere manieren. Hierna beland 30 procent daarvan in een zorgtehuis, en nog erger; 20 procent overlijdt een jaar na het ongeval. Het oplossen van vallende ouderen flinke voordelen. Het verlengt de levensverwachtingen en verlicht de druk op de ouderenzorg.

Je zou de omgeving kunnen aanpassen op gemak voor ouderen, zoals railings om aan vast te houden. Dit is heel veel werk om overal toe te passen. In veel zorgtehuizen zijn zulke maatregelen al toegepast en daar is weinig te verbeteren. Het gaat hem nu juist om de ouderen die nog niet in een zorgtehuis wonen.  Omdat je natuurlijk nooit weet wanneer je valt moest onze oplossing iets zijn wat je altijd bij je draagt.

We kwamen op het idee om schoenen te ontwerpen voor ouderen. Ze moeten helpen met stabiliteit en grip. Daarnaast moeten ze er natuurlijk mooi uit zien voor de doelgroep, zodat ze ook echt gedragen gaan worden. Het idee is nu in de steigers en wordt volop aan gewerkt. Om meer informatie over het onderwerp te verkrijgen zijn we in contact met onze opdrachtgever; een werknemer bij een zorginstelling, een winkel gespecialiseerd in ouderen hulpmiddelen en een ergotherapeut. Na dit proces denken wij de ultieme schoen te kunnen ontwerpen voor ouderen.”

Meesterproef 2023

De leerlingen van 5h en 6v gaan dit jaar bezig met de meesterproef. In het examenjaar voor de leerlingen wordt de meesterproef  afgerond op 30 maart. De leerlingen presenteren hun ontwerp of onderzoek aan de opdrachtgever. Dit gaat plaatsvinden bij New Tech Park

.

Stedendriehoek, Omnisport

Opdrachtgever: Educatiepunt Stedendriehoek

De leerlingen van 5V brengen een bezoek aan Omnisport en krijgen een rondleiding met uitleg over het project.

Cleantech Talent Award 2020

Opdracht: ontwerp een duurzame flip-over

Leerjaar 6

MEER PROJECTEN VAN KLAS 6

Meesterproef 2023

De leerlingen van 5h en 6v gaan dit jaar bezig met de meesterproef, In het examenjaar voor de leerlingen wordt de meesterproef  afgerond op 30 maart , de leerlingen presenteren hun ontwerp of onderzoek aan de opdrachtgever. Dit gaat plaatsvinden bij New Tech Park.