Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

Meer dan les

Alles wat je ziet, hoort, doet en ervaart vormt je. Het geeft richting aan jouw vaardigheden, kwaliteiten, interesses, normen, waarden en toekomstvisie en daarmee aan jouw studieloopbaan.
De schoolperiode op het Veluws College Twello is een van de vele stappen in een leven lang leren, ontwikkelen en groeien.
Vanuit haar rol in dit leer- en ontwikkelproces heeft het Veluws College Twello de intentie leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op vervolgstappen in hun studieloopbaan. We doen dit door het bieden van ervaringen binnen en buiten school die bijdragen aan zelfinzicht, keuzevaardigheid en reflectief vermogen. Zodat je jouw keuzes onderbouwd en vol vertrouwen kunt maken.

LOB aanpak
Leerlingen noemen als LOB-momenten vaak de profielkeuze en studiekeuze. Dit zijn heldere momenten waarop iets ‘moet’ kiezen. Maar voordat leerlingen deze keuze kunnen maken, moeten ze inzicht hebben in zichzelf,  het onderwijslandschap en de arbeidsmarkt. LOB is gericht op het opdoen van die kennis en het aanleren van loopbaanvaardigheden zoals netwerken, keuzes maken, creatief en kritisch denken, onderzoeken, samenwerken en loopbaanstappen nemen.

LOB in leerjaar 1
In het eerste leerjaar is alles nieuw. Leerlingen moeten wennen aan de school, de veelheid aan vakken, docenten, regels en indrukken.

We starten in het eerste leerjaar laagdrempelig met LOB in de kennismaking en in SCW-modules zoals ‘Dit ben ik’, ‘Over de grens’ en ‘Ode aan’.
Tijdens de kennismaking met nieuwe klasgenoten staat de leerling stil bij vragen als: Wie ben ik nou eigenlijk? Wat is mijn eerste indruk? Waar woon ik? Wie zijn mijn klasgenoten? Bij welke mensen voel ik me prettig? Welke begeleiding heb ik nodig van mijn mentor? Hoe kan ik het beste met schoolwerk omgaan en welke vakken liggen mij goed? Ze leren gaandeweg over kwaliteiten, eigenschappen en valkuilen.
Dit wordt aangevuld met enkele LOB-opdrachten in Catwise.
Aan het einde van het schooljaar staan ze wederom stil bij de keuze van hun niveau, leerweg en de plusvakken. Zit ik hier op mijn plek? Wat wil ik nog meer leren? Waar liggen mijn interesses? Zo bereiden we ze voor op het tweede leerjaar.
Datgeen waar de leerling trots op is en heeft bijgedragen aan de eigen ontwikkeling, krijgt een plek in het portfolio in Catwise.

LOB in leerjaar 2
Dit leerjaar staat in het teken van verkennen. Verkennen welk niveau het beste bij de leerling past. Het verder ontdekken van hun zelfbeeld, hun wensen, interesses, talenten en toekomstdromen.
Het blijft niet alleen bij dromen. Door de SCW-modules zoals ‘Life game’, ‘Dreamhouse’ en ‘Ik vertrek’ leren de leerlingen veel over zichzelf, elkaar en de wereld om zich heen. En door het verkennen van de verschillende richtingen leren leerlingen wat hen daarin aanspreekt. Wat in de wereld past bij mij? Wat is voor mij een geschikte loopbaanroute?
Hierbij ondersteunen enkele aanvullende LOB-opdrachten in Catwise.
Gedurende het jaar bouwen leerlingen verder aan hun portfolio en loopbaandossier.

LOB in leerjaar 3
Leerjaar 3 staat in het teken van ervaren. Je gaat bezig met de vragen Wat zijn mijn mogelijkheden in passende opleidingen? en Welk profiel ga ik daarvoor kiezen?.
Begin van dit leerjaar weten onze leerlingen wie ze zijn, welke indruk ze op anderen achterlaten, waar hun talenten liggen en wat hun wensen globaal zijn. Om zeker te weten dat de profielkeuze en de toekomstmogelijkheden die daarbij aansluiten, daadwerkelijk bij de leerling passen, gaan ze dit zelf ervaren.
Er worden (buitenschoolse) LOB-activiteiten georganiseerd waarbij leerlingen de relatie leggen tussen schoolvakken, opleidingen, beroepen en hun eigen kwaliteiten, interesses, wensen en mogelijkheden. Ze verdiepen zich onder andere in de mbo, hbo en wo profielen en richtingen. En ervaren opleidingen en beroepen tijdens stage, voorlichtingen, bedrijfsbezoeken en mbo-bezoeken. Deze ervaringen helpen de leerlingen bij het maken van een weloverwogen opleidingsroute, profielkeuze en voor havo/vwo ook hun schoolkeuze.
De belangrijkste ervaringen en ontdekkingen krijgen een plek in het LOB-portfolio in Catwise.

LOB in leerjaar 4

Het laatste jaar van de schoolloopbaan op Veluws College Twello.
En voordat het felbegeerde diploma in ontvangst kan worden genomen, moeten leerlingen hun studiekeuze maken.

Gezien de opgedane ervaringen in leerjaar 3 zetten we in dit leerjaar de puntjes op de i. Leerlingen weten wie ze zijn, wat ze wel of juist helemaal niet willen, welke talenten ze hebben en welke ambities er leven. Ze hebben op verschillende manieren kennis gemaakt met het werkveld, de opleidingen in de regio en hun netwerk.
Door LOB-opdrachten, hun profielwerkstuk en het ervaren van studies en onderwijsinstellingen op open dagen, Check het mbo en individueel meelopen met opleidingen, maken leerlingen hun definitieve studie- en schoolkeuze.

De schoolloopbaan op Veluws College Twello sluiten leerlingen niet alleen af met een diploma, maar ook met een portfolio en loopbaandossier. Twee bewijsstukken die ze meenemen naar het vervolgonderwijs
Met het loopbaandossier geven de leerlingen hun loopbaanontwikkeling weer, samen met de motivatie voor de vervolgopleiding. ‘Wat heb je gedaan om tot deze keuze te komen?’ En ‘Waarom past deze keuze bij je?

De rol van ouders/verzorgers in LOB

U als ouder/verzorger vervult een sleutelrol binnen het LOB proces van uw kind. Op deze pagina vindt u hier meer informatie over, zoals vragen die u uw kind kunt stellen in zijn of haar keuzeproces.
Mocht u vragen hebben naar aanleiding van het LOB, kunt u terecht bij de mentor van uw kind of de decaan. Of kijk hier naar de antwoorden op veelgestelde vragen.

Online inspiratie

kiesmbo.nl
studiekeuze123.nl
Check ‘t mbo (studenten regio Deventer, Zutphen)
NXTLVL
Onderwijsbeurs Noordoost
Keuzegidsen
studiekeuzeLAB
profielkeuzetool hbo & wo
Jobpersonality
16personalities
stagemarkt

MBO Kompas

Happy Code van NJR:  https://test.njr.nl

info studiefinanciering mbo

Handige documenten:

 

Profielkeuzeformulieren