‘Het Veluws College Twello is een ontwikkelingsgerichte school.’
Met deze uitspraak geeft het Veluws College Twello de missie van het onderwijs aan, zoals zij dat vorm en inhoud wil geven. In de vorming van jongeren en de begeleiding in hun ontwikkeling werken we als school vanuit deze gedeelde missie. Om deze missie inhoud te geven, zijn de volgende uitgangspunten van belang in de manier van werken met jongeren in de leeftijdsfase tussen 12 en ca. 16 jaar. Dat is immers onze doelgroep.
- Onze leerlingen ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen (persoonlijke ontwikkeling).
- Onze leerlingen leren van en met elkaar (socialisatie).
- Onze leerlingen worden voorbereid op hun plek in en bijdrage aan de samenleving (Burgerschapsvorming).
- Onze leerlingen bereiden zich voor op een beroepsopleiding en/of op de aansluiting bovenbouw havo-vwo.
In de loop van 2020 is een proces gestart rond het herijken van de missie en visie van het Veluws College Twello. Er is de keuze gemaakt voor de ontwikkeling naar een ‘Ontwikkelingsgerichte school’. Scholen voor ontwikkelingsgericht onderwijs stimuleren leerlingen om steeds een stap verder te zetten. Dat doen ze door te werken in betekenisvolle thema’s. Het doel is dat leerlingen hun persoonlijkheid in brede zin kunnen ontwikkelen.
Scholen voor ontwikkelingsgericht onderwijs bereiden leerlingen voor op deelname aan de samenleving van morgen. Zij proberen in hun onderwijsaanbod steeds nét iets op de leerling vooruit te lopen, maar wel zodanig dat het voor de leerling bereikbaar blijft. Deze ‘zone van naaste ontwikkeling’ is een begrip uit de leerpsychologie van Vygotsky.
De brede persoonlijke ontwikkeling van de leerling staat centraal; deze wordt verbonden met kennis en vaardigheden. Iedere leerling is ontwikkelbaar en betekenisvolle activiteiten dragen bij aan deze ontwikkeling. Leerlingen krijgen ruimte voor eigen initiatief. Maar ook de leraar speelt een actieve rol. Systematisch en planmatig werken is hierbij belangrijk.
Onze school wil zich profileren als een school waarin we goed onderwijs geven, waarin levensecht en betekenisvol onderwijs op een projectmatige en vakoverstijgende wijze wordt aangeboden en maatwerkprogramma’s beschikbaar zijn voor leerlingen. De docent richt zich daarbij op het primaire onderwijsproces, de samenhang van alle vakken en de projectmatige wijze van werken en het aanbieden van maatwerk. Op onze school wordt er met plezier geleerd en gewerkt.