06 februari 2020
Bert Jansen laat u de sfeer proeven op het Veluws College Twello. In deze blog schrijft Bert, docent Nederlands en maatschappijleer op deze middelbare school, over ontroerende, grappige of confronterende belevenissen, vaak gekoppeld aan de actualiteit.
Schreef ik mijn vorige column bewust nog nét voor Blue Monday, deze keer is vooral het getál van de datum waarop ik hem schrijf, bijzonder. Het is immers zondag 2 februari van het jaar 2020.
Achter elkaar geschreven is dat 02022020. Een palindroom! ‘Wat?’ Een palindroom! ‘Wazdat?’ Dat is een woord waarbij je van voren naar achteren hetzelfde leest als van achteren naar voren!
‘Aha!’ Precies! Dat was er eentje! Het mogen ook meerdere woorden zijn, een korte zin, zeg maar….
‘O, zo!’ Kijk! Alwéér eentje!
Getallen mogen ook, hoewel ik daar als docent Nederlands niet meteen warm van word.
Een mooi voorbeeld van een palindroom vind ik de titel van een boekje van Kees van Kooten. Het heet ‘Levensnevel’. Dat woord staat niet in het woordenboek, hij had het zelf bedacht. Wél in het woordenboek: ‘meetsysteem’. Palindromen bedenken is leuk, vooral wanneer je probeert zinnen te maken die een palindroom zijn. Bijvoorbeeld: ‘Baas, neem een racecar, neem een Saab.’
Of, in het Engels: ‘Was it a car or a cat I saw (?)’
Of: ‘Dammit, I’m mad (!)’
Dat laatste, mad’, oftewel boos, waren heel veel leerkrachten de afgelopen week. Draai je ‘mad’ om, dan krijg je ‘dam’ en dat is dan weer géén palindroom, maar wél een leuk bruggetje naar de plek waar ik was. (Poeh, weer gelukt….)
Ik was namelijk, met de onderwijscabaretgroep ‘Pleinvrees’, waarin ik speel, uitgenodigd om op de Dam in Amsterdam te komen optreden bij één van de landelijk georganiseerde stakingsbijeen-komsten. Je zou denken dat dat helemaal niet leuk is, zingen en spelen voor 15.000 (!) boze meesters, juffen, directeuren, onderwijsondersteuners, ouders en kinderen. Niets was minder waar. Want zelfs wanneer deze beroepsgroep boos is, is ze nog (te) lief. Het duidelijkste voorbeeld was dan ook een vrolijk lachende juf die boven haar hoofd de tekst ‘Juf is boos!’ meedroeg. De boosheid leidde in dit geval hooguit tot erg creatieve teksten op spandoeken, (school)borden of vlaggen.
Boosheid of ontevredenheid hoeft zich gelukkig niet altijd te uiten in allerlei vormen van geweld en vandalisme. Het zou ook een beetje vreemd zijn. Je leert je leerlingen elkaar met respect te behandelen, conflicten uit te praten in plaats van uit te vechten, redelijk te blijven. Dan zou het geen reclame voor de beroepsgroep zijn wanneer je Amsterdam (of vul iedere plaats in waar een bijeenkomst werd gehouden) als een ruïne achterlaat.
Het waren leuke, lieve, boze, betrokken, makke schapen op die Dam.
Was ik zélf niet boos dan? Jawel, best wel. Want ik vind óók dat er veel moet veranderen aan ons onderwijssysteem, dat er meer geld nodig is voor kleinere klassen, meer ondersteuning, vermindering van werkdruk, meer aandacht voor de leerling. Daarom schreven we twee liedjes, speciaal voor de stakingsbijeenkomst. Eentje droeg de titel ‘Wij zijn er klaar mee’ en werd voluit na één keer oefenen meegebruld door al die collega’s op de Dam. Heerlijk! Wat een moment!
Het andere nummer was een rap op de melodie van ‘Het land van…’, maar dat werd ‘De baan van..’
Nee, die liedjes gingen duidelijk niet alleen over de móóie kanten van het onderwijs. Dat die mooie kanten er ook zijn is sowieso de reden dat al die duizenden leerkrachten en andere betrokkenen iedere dag weer met plezier en vol goede moed naar hun werk gaan. En ook dáár hebben we liedjes over. Maar nu moest er even een punt gemaakt worden. Want die mooie baan moet wel een mooie baan blíjven. En aantrekkelijk(er) worden voor jongeren. Het moet weer ‘cool’ worden om het onderwijs in te gaan. Daar zijn best oplossingen voor te bedenken. Al zullen die er niet morgen al zijn.
Intussen hebben wij hier alweer een zeer drukbezocht Open Huis achter de rug. Gelukkig wordt het nog steeds belangrijk gevonden naar welke school je gaat!
Daarom vinden WIJ het zo belangrijk ons werk goed en met plezier te kunnen blijven doen.
Voor onszelf.
Maar vooral……..voor jullie!
(voor een impressie van onze avonturen op de Dam en opnamen van de liedjes: check de FB pagina van ‘Onderwijscabaret Pleinvrees’)