12 september 2019
Bert Jansen laat u de sfeer proeven op het Veluws College Twello. In deze blog schrijft Bert, docent Nederlands en maatschappijleer op deze middelbare school, over ontroerende, grappige of confronterende belevenissen, vaak gekoppeld aan de actualiteit.
12 september 2019
Het is natuurlijk onze eigen schuld. Dat het weer zo wennen is in zo’n eerste werkweek. Doordat je als docent een week of zes vakantie hebt, ben je ook wel erg lang uit het normale leven verbannen.
Er hoeft zó lang zó weinig, dat het weer dingen ‘moeten’, voelt als landen op een vreemde planeet.
De planeet School in dit geval.
Toch voelt het ook weer heel snel als ‘thuis’. Zelfs wanneer er, zoals dit jaar op de eerste dag na de vakantie, zo’n zestien nieuwe collega’s aanschuiven in de overvolle personeelskamer. Ik blijf het bijzonder vinden dat nieuwe mensen zich bij ons op school zo snel thuis voelen en dat het altijd ook weer leuke, enthousiaste, belangstellende, creatieve, waardevolle collega’s blijken te zijn. Mooi ook om meteen weer zoveel nieuwe mensen te ontmoeten! Onze directeur dirigeerde iedereen naar de aula voor de openingsspeech. (Dat hij (ook) dat dirigeren als geen ander kan, bewees hij trouwens weer op het recente Klompenfeest als winnende ‘Maestro!’)
We zijn, zo zou je kunnen zeggen, ‘uitgebreid gestart’.
Uitgebreid, omdat we er de tijd voor nemen weer in het ritme te komen. Maar ook uitgebreid, omdat onze school fysiek is uitgebreid met drie extra lokalen direct áchter het hoofdgebouw. ‘Noodlokalen’ vind ik wat wanhopig klinken, we zitten niet in nood, integendeel….…!
Intussen schieten de appgroepen als paddenstoelen mijn mobiel uit. Het fenomeen ‘groepsapp’ bestaat natuurlijk al een tijdje en het is ook best wel handig. Maar soms realiseer je je dat je in best wel véél van die groepen zit. Sommige heb ik zelf aangemaakt. Alwéér eigen schuld. Brugklasmentoren, brugklaskamp Heino (raden wat een melige collega daar als profielfoto voor koos…….juist….die zanger….😊), projecten eerste klassen, personeelsdag, (daar zit dan iederéén in) en niet te vergeten, de gloednieuwe klassenapp voor m’n nieuwe mentorklas, die ik samen met mijn duomentorcollega onder m’n hoede heb. Over die laatste appgroep: het is soms té grappig wat zich daarin afspeelt. Na wat duidelijke afspraken in de klas (o.a. dat de app is bedoeld voor serieuze vragen over school) ging het al snel los. Want er komt wat op je af als kersverse brugger. Van vragen over of er nou wel of geen huiswerk was opgegeven, welk boek bij welk vak hoorde, of al die boeken de volgende dag alweer mee terug moesten naar school, waar nou precies die kleedkamer was bij gym (inclusief foto: ‘ik ben nu hier’), via ‘Wie is z’n tas al aan het inpakken?’ en ‘Hebben jullie zin in morgen?’, ‘Welk boek is van Bio?’ (antwoord: ‘Die met die apen erop’, antwoord: ‘O.k. dank je!’), ‘Moet je trakteren als je jarig bent?’ tot een vraag om 21.10 ’s avonds: ‘Wat betekent GS op het rooster?’ Nadat een ook nog wakkere en behulpzame klasgenoot het juiste vak had genoemd, kon ik het niet laten te antwoorden: ‘GS betekent GA SLAPEN!’ Waarna het even smileys regende en ik meteen de code doorbrak die ik zelf had ingesteld, namelijk: serieuze vragen en antwoorden……
Eén leerling ontdekte, al bladerend in het biologieboek het hoofdstuk over voortplanting (denk ik). Hij plaatste een fotootje uit het lesboek waarop een jongen op verschillende leeftijden naakt stond afgebeeld. Begeleidende tekst: ‘Ik wou bio maken en kwam per ongeluk op deze bladzijde.’
Na een wijs antwoord van een klasgenoot (‘dat zet je toch niet in de groepsapp’) en een welgemeend ‘iiieeeeuw!’ van een van de dames was de boodschap duidelijk. (Antwoord: ‘o.k.’)
Je kan maar schrikken van zo’n plaatje in je serieuze lesboek.
Toch mooi om te zien dat mijn collega en ik maar af en toe hoeven reageren, de leerlingen helpen en antwoorden elkaar zelf en zo was het ook bedoeld. Zo voorkomen we nog een béétje het groepsapp-explosiegevaar.
Nou ja, wil maar zeggen met deze eerste column:
We zijn begonnen!
Heerlijk!